داینامیک رنج چیست؟

داینامیک رنج چیست؟

وقتی در یک روز آفتابی عکاسی می کنید و در آسمان تعدادی ابر هم حضور دارند به احتمال خیلی زیاد جزئیات در ابرها را از  دست می‌دهید.

این مشکل مربوط به عکاسی شما نیست. این مشکل مربوط به عدم توانائی ثبت نقاط روشن و تاریک در یک عکس توسط سسنسور  دوربین شماست که اصطلاحا به آن داینامیک رنج گفته می‌شود.

شاید بهتر باشد بیشتر به 2 نوع داینامیک رنج توجه کنیم. یکی مربوط به سوژه یعنی نقاط سفید و سیاهی و تاریکی  و روشنی که در سوژه وجود دارد و دیگری قدرت تحمل و ثبت نقاط تاریک و روشن توسط سنسور.

داینامیک رنج چیست؟
داینامیک رنج چیست؟

هرچه داینامیک رنج سوژه و سنسور به هم نزدیکتر باشد، تصویر با جزئیات بهتر حاصل می شود.

پس بطور کلی اگر با دوربینی که داینامیک رنج بالائی دارد با یک نورسنجی دقیق عکاسی کنید،جزئیات خیلی بیشتری را می‌توانید مشاهده کنید.

داینامیک رنج را  معمولا” با F.stop بیان می کنند و در مورد دوربینهای 135 معمولی بین 5 تا 8 و در دوربینهای قطع متوسط مثل هاسلبلاد یا  فیزوان این عدد به حدود 15 می رسد!!

یکی از ابزاری با آن میتوان داینامیک رنج سوژه و سنسور را تشخیص داد، مراجعه به نمودار هیستوگرام است که  معمولا تمام دوربین‌های دیجیتال امروزی این نمودار را برروی هر عکس گرفته شده نمایش می دهند.

اگر در یک نمودار  هیستوگرام پخش نمودار از قسمت تاریک تا قسمت پر نور بصورت یک نمودار نرمال باشد

(نمودار نرمال یعنی در محور افقی نمودار از ابتدا شروع ومعمولا در وسط یک قله داریم و در انتها خاتمه یابد) در این نمودار داینامیک رنج سوژه و داینامیک رنج سنسور تقریبا” برهم منطبق بوده و نتیجه عکس با جزئیات و نوردهی خوبی همراه است.

اگر نمودار به سمت راست و چپ متراکم شود نشان از بیشتر بودن داینامیک رنج سوژه از داینامیک رنج سنسور است.

(البته بعد از یک نورسنجی نسبتا” دقیق و انتخاب دیافراگم و سرعت صحیح)

یکی از دلایل انتخاب دوربین‌های قطع متوسط یا مدیوم فرمت برای کارهای دقیق ، داشتن داینامیک رنج بالاست! و یکی از علل اینکه حتی با رزولوشن های بالا هم جزئیات دقیقی نداریم همین موضوع است  یعنی سنسور با وجود رزولوشن بالا داینامیک رنج مناسبی ندارد و اثبات این فرضیه که عدد  رزولوشن پارامتری نیست که با آن به تنهائی بتوانیم کیفیت یک دوربین را مورد مطالعه قرار بدهیم.

فیلتر های ان دی گراجوئیت(Graduated neutral density filter)  که برای تعدیل نور آسمان و زمین در یک عکس بکار میرود در واقع کمک می‌کند که نقاط سفید و سیاه سوژه را در حیطه توانایی ثبت  سنسور قرار دهد

قرارگرفتن نقاط تاریک و روشن در حیطه ثبت سنسور عکسی با جزییات بهتر در نقاط مختلف با روشنایی و تاریکی موجود در تصویر را به بیننده هدید خواهد داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *