تفاوت مدل های هاسلبلاد

تفاوت مدل های هاسلبلاد

در این مقاله به تفاوت مدل های هاسلبلاد V   که ساختار مکانیکال دارد میپردازیم و آشنایی با دوربین‌های هاسلبلاد می پردازیم

اولین دوربین از این سری دوربین 500C است . بدنه ای با صفحه فوکوس پیچ شده به این مفهوم که صفحه فوکوس به صورت ثابت به بدنه متصل  شده است .از این مدل بین سالهای 1957 تا 1970 حدود 76000 عدد تولید شده است ! از اولین تولید حدود 66 سال میگذرد !

توجه داشته باشید صفحه فوکوس با ویزور دوربین متفاوت است . عکس زیر شیشه فوکوس -focusing scrren  را نمایش میدهد

تفاوت مدل های هاسلبلاد
تفاوت مدل های هاسلبلاد در شیشه فوکوس

در مدل 500c  این شیشه فوکوس به بدنه با 4 پیچ متصل شد ه است و با چسب محکم شده. باز کردن هر کدام از این پیچ ها ممکن از در فوکوس نهایی تاثیر بگذارد و عکس گرفته شده با دوربین هاسلبلاد v  تار شود , و مجبور به مراجعه به مراکز تعمیر برای تنظیم فوکوس شوید .

این دوربین یک دوربین رفلکس است به این معنا که در داخل آن آینه قرار دارد و وظیفه آن ایجاد تصویر برای ویزور است به عبارتی دوربین SLR  است .  SINGLE LENS REFLECTION .

شاید این لغت را هنگام مطالعه یا خرید دوربین های عکاسی قطع کوچک هم دیده باشید که به مفهوم وجود آینه در آنهاست و یک حرف D   به عنوان DIGITAL  توضیح را تکمیل کرد ه است برای دوربین های جدید بدون آینه معمولا از جمله   MIRROR LESS  بعد از نام دوربین برای تفکیک و تاکید بر بدون آینه بودن در توضیح استفاده میشود.

برگردیم به توضیح تفاوت مدل های هاسلبلاد – اولین دوربین سری وی هاسلبلاد است که  در عکس زیر تصویری از این دوربین را مشاهده میکنید .

 

دوربین هاسلبلاد
نمایی از دوربین هاسلبلاد 500C

اگر به عکس دقت کنید دوربین هاسلبلاد از 4 قسمت تشکیل شده است .

دوربین از 4 قسمت لنز، بدنه ، ویزور و بک فیلم تشکیل شده است

لنز نمایش داده شده  در عکس، لنز زایس 80 میلیمتر تایپ سی هاسلبلاد است این لنز از اولین مدل های لنز های هاسلبلاد است با شاتر مرکزی کامپور و سرعت 1/500 ثانیه و دیافراگم 2.8 به بازار عرضه شد . این لنز با اینکه ساخت کارخانه زایس است ولی فاقد پوشش انتی رفلکس است . شاید در آن زمان هنوز به این تکنولوژی دسترسی نبوده است .

پوشش انتی رفلکس یا کوتینگ انتی رفلکس به پوششی گفته میشود که بازتابش هایی که بر روی لنز و یا در اپتیک های داخلی اتفاق می افتد حذف میکند اگر به مطالعه  فیزیک این فرآیند علاقمند هستید اینجا را کلیک کنید . در لنز های زایس علامت T*  نشان دهنده این است که لایه های رویی اپتیک ها با لایه آنتی رفلکس پوشش داده شده است . لنز های تایپ  c  از این مدل ها اغلب مشکی رنگ هستند

قسمت بعدی دوربین ، بدنه دوربین است که معمولا مدل دوربین در دیواره سمت چپ آن بر روی یک پلاک کوچک نوشته میشود. مثل  500c  یا  500CM

قسمت سوم، بک فیلم یا مخزن فیلم دوربین است . برای دوربین های هاسلبلاد 2 مدل مخزن فیلم رایج هستند 6 در 6 و 6 در 4.5 .

همانطور که میدانید  در دوربین های هاسلبلاد سری V  از فیلم های 120 استفاده میشود برای مشاوره در مورد تهیه این فیلم ها میتوانید با تلفن  09037036964  تماس بگیرید . منظور از بک فیلم و یا مخزن فیلم 6 در 6 این است  که بر روی این فیلم 12 عدد عکس با ابعاد نگاتیو 6 در 6 سانتیمتر قابل ثبت است

فیلم 120 میلیمتر

 

قسمت چهارم دوربین هاسلبلاد هم ویزور آن است . به صورت استاندارد ویزور در سطح کمر به همراه دوربین است و براحتی کاربر میتواند این ویزور را با ویزور در سطح چشم نسبت به نوع عکاسی خود تعویض کند. ,ویزور های دیگر منشور دار هم مثل ویزور 90 درجه یا ویزور 45 درجه هم قابل اتصال به بدنه دوربین هستند . این ویزور ها در مواردی قابلیت نورسنجی عبور از لنز TTL  را هم دارند.

منظور از نورسنجی TTL  این است که نورسنجی بعد از عبور از لنز در بدنه و یا بوسیله ویزور انجام میشود . این نورسنجی در مواقعی که نور در هنگام عبور از لنز افت داشته باشد بسیار کاربردی است

چون شما نورسنجی را که با نور سنج دستی انجام میدهید این افت نوری را محاسبه نمیکند و شما میبایست این افت را با توجه به مشخصات فنی لنز اصلاح کنید .

این طراحی   یعنی تشکیل دوربین از 4 قسمت مجزا ، در مدل های دیجیتال  دوربین های عکاسی هاسلبلاد هم تکرار شده است.

در دوربین های هاسلبلاد دیجیتال مثلا دوربین  هاسلبلاد  H2  و یا دوربین هاسلبلاد H4D و یا آخرین مدل دیجیتال DSLR  هاسلبلاد که با نام  HASSELBLAD H6D  به بازار معرفی شده همگی از نظر کلی از همین چهار قسمت تشکیل شده است .

یک نکته قابل توجه در دوربین های هاسلبلاد اس ال آر طراحی دقیق اولیه این دوربین هاست . از حدود 70 سال پیش کم و بیش طراحی اولیه و استفاده ترکیبی از بدنه ، بک ( بک دیجیتال) ، ویزور و لنز همان ترکیب است و این از استعداد طراح آن ویکتور هاسلبلاد حکایت دارد .

حرف V  در نامگزاری اولین سیستم مکانیکال دوربین های هاسلبلاد از اول نام VICTOR  اسم کوچک ویکتور هاسلبلاد بنیان گزار کارخانه هاسلبلاد گرفته شده .

VICTOR HASSELBLAD
ویکتور هاسلبلاد بنیانگزار کارخانه هاسلبلاد سوئد

بعد از مدل 500C  مدل 500CM که  به بازار عرضه شد تفاوت این مدل با مدل قبلی بهبود یافتگی بعضی از قطعات داخلی و امکان راحت و سریع شیشه فوکوس توسط کاربر است .

مدل های  503cx-503cxi , 501cm  بعد از مدل  500c و 500CM  به بازار عرضه شدند. در بین این 3 مدل بدنه 501cm  از اقبال بهتری برای ادامه حضور برخوردار بود. تفاوت اصلی این بدنه با بدنه های قدیمی پوشش های انتی رفلکس داخل بدنه که در نگاه اول یک نمای مخمل مانند داشتند و بلند تر شدن اینه این بدنه بود .

مدل های  500c  و  500cm  در زمان عکاسی با لنز های فاصله کانونی بلند در ویزور تصویر کامل را نداشتند و بالای تصویر تاریک میشد .این یکی از عللی بود که هاسلبلاد تصمیم به بلند تر کردن آینه در مدل 501Cm گرفت .

برای سرعت بخشیدن به عکاسی به دوربین قطع متوسط هاسلبلاد این کارخانه مدل 503CW  به بازار عرضه کرد . دوربین 503CW  با ساختار کلی شبیه 500CM  قطعاتی از داخل دوربین که در گزارش ها میبایست تغییر میکردند تغییر داده شد .

امکان اتصال مو تور یا  WINDER  برای شارژ سریع دوربین و بلند تر شدن آینه این مدل در استفاده از لنز های فاصله کانونی بالا مثل لنز 250 و یا 500 میلیمتر از دیگر تغییرات در این مدل جدید بود.

به همراه ارتقا بدنه ها در دوربین ها ، لنز ها هم تغییر پیدا کردند بعد از لنز های سری سی اولیه که در تصویر اول مشاهده کردید لنز های سری سی(تی استار)(T*) به رنک مشکی و با علامت T*  که در دهانه لنز به رنگ قرمز حک شده بود به بازار عرضه شد. علامت T*  به این مفهوم است که کوتینگ ضد بازتابش بر روی اپتیک ها قرار دارد و اگر به صورت ضد نور عکاسی شود کمتر فلر ( بازتابش داخلی ) را خواهد داشت.

در میان دوربین ها با ساختار مکانیکال ، هاسلبلاد اقدام به تولید دوربین   SWC کرد. در مورد این دوربین که یک لنز 38 میلیمتر ثابت داشت تعارف زیادی شده و علاقمندانی که با این دوربین عکاسی کردند تا به امروز هم این دوربین را در رده دوربین های تکرار نشدنی در دنیای عکاسی واید انگل میدانند.

 

هنگامی که با این دوربین عکاسی میکنید اگر تصویر گرفته شده را یک متر در یک متر بر روی کاغذ عکاسی چاپ کنید تنها از بالا تا پایین تصویر 1 میلیمتر اعوجاج دارد

امید است با مطالعه این مطلب تفاوت مدل های هاسلبلاد را در دنیای آنالوگ این دوربین برایتان روشن کرده باشیم

برای گرفتن مشاوره دقیق تر لطفا  فرم مشاوره را پرکنید و یا با همراه 09037036964 تماس بگیرید .

در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *