عکاسی هوایی-فتوگرامتری

عکاسی هوایی-فتوگرامتری

عکاسی هوایی-فتوگرامتری از رشته هایی است که عکس در آن نقش اساسی را ایفا میکند . در این مقاله میخواهیم به بررسی این مقوله با محور عکس و عکاسی بپردازیم .

اصولا برای عکس هوایی حرفه ای بهتر است اصول عکاسی به طور دقیق در نظر گرفته شود . در گذشته دوربین های هوایی از نگاتیو های بزرگ استفاده میکردند. اندازه این نگاتیو ها در مواردی تا 25 در 25 سانتیمتر بود!علت این امر کیفیت بهتر سطح بزرگ این نگاتیو ها در جذب نور ورسیدن به تکیک بالاتر بود.

برای رعایت این اصل عکاسی دوربین ها حجم بزرگ تری داشتند و بسیار سنگین و دست و پا گیر بودند .

با ورود سنسور های دیجیتال در عکاسی ، فتوگرامتری هم متحول شد . تفکیک و رزولوشن بالای سنسور ها ، حجم و وزن کم آنها که از مزیت های اساسی در عکاسی هوایی است به کمک این رشته آمد .

به طور کلی در عکاسی هوایی استفاده از سنسور های بزرگتر پیشنهاد میشوند به این مفهوم که وقتی شما با دوربین کانن و یا نیکون و یا سونی عکاسی میکنید ماکزیمم سطح سنسور شما محدود به سنسوری با ابعد 24 در 36 میلیمتر خواهید بود.

این محدودیت بر کیفیت تصویر نهایی هم تاثیر گزار است . شاید شما با این دوربین ها بنظر به کیفیت راضی کنند ه ای رسید ه اید ولی تفاوت وقتی آشکار میشود که این عکس را با نمونه ای از عکس دوربین های قطع متوسط مقایسه کنید !

بعد از این مقایسه سریعا به این نتیجه میرسید که در عکاسی هوایی و فتوگرامتری با وجود پارامتر های مختلف و هزینه های بالا میبایست بهترین کیفیت ممکن را ثبت کنید و با دوربینی به این کار اقدام کنید که بهترین کیفیت را به شما میدهد چون همیشه یک عکس قابل تکرار نیست و باید قدر هزینه هایی را که برای این کار کرده اید  را بدانید و بهترین کیفیت را ثبت کنید .

برای این منظور کارشناسان فن فتو گرامتری – عکاسی دوربین های قطع متوسط را پیشنهاد میدهند .

ترکیب رزولوشن بالا ، سطح سنسور حدودی 4 در 5 سانتیمتر ، لنز های با تفکیک بالا ، نرم افزار مناسب فایل های خام برای تبدیل به فرمت های رایج همگی از موارد اساسی یک کار قابل قبول هستند که نادیده گرفتن آنها در فتوگرامتری ، اتلاف هزینه های پرواز خواهد بود  .

در ابتدای ورود سنسور های قطع متوسط تولید کنندگان این محصولات فیلم و دوربین های نگاتیو خود را با دوربین های قطع متوسط جایگزین کردند یکی از این کمپانی ها IGI   آلمان بود که از دوربین های هاسلبلاد اس ال آر یا به قولی آینه دار استفاده میکردند

بالا و پایین رفتن آینه این دوربین ها نا خودآگاه ارتعاشی را به مجموعه وارد میکرد و با وجود سکو های تثبیت کننده این مشکل وجود داشت . ارتعاش حاصل بر شارپ بودن تصویر تاثیر منفی میگذاشت و هرچه ارتفاع بیشتر میشد تاثیر منفی این ارتعاش بر تصویر ثبت شده نهایی بیشتر .

در میان تولید کنندگان دوربین های قطع متوسط کارخانه فیزوان دانمارک اقدام به ساخت دوربین هایی کرد که اساسا آینه از داخل دوربین حذف شده بود . این دوربین ها انتخاب جذابی برای  عکاسی هوایی-فتوگرامتری به حساب می آمد.

حذف آینه ، اصلاح اتصال لنز به بدنه و استفاده از اتصالات مستحکم ، اصلاح پورت های ورودی و خروجی دوربین بر طبق اصول هوایی ، استفاده از لنز های با تفکیک بالا ، سنسورهای بالای 100 مگا پیکسل با ابعاد حدودی 4 در 5 سانتیمتر ، و در نهایت تبدیل فایل خام به فرمت های رایج با نرم افزار کپچر وان فیزوان نتیجه ای فوق العاده را در اختیار مهندسان فتوگرامتر برای تولید پایه و اساس این رشته یعنی غکس خوب قرار داد.

نکته دیگر در این فرآیند ابعاد پیکسل استفاده شده در سنسور ها بود که ارتباط مستقیم با تفکیک نقاط بر روی زمین یا GSD  تولید شده داشت . مثلا در ارتفاع 2 کیلوتری یک پاکت سیگار بر روی زمین مشخص است ! این تفکیک هر چه بالا تر باشد روند دقیق یک پروژه فتوگرامتری دقیق تر خواهد بود

عکس زیر نمونه ای از تفکیک این دوربین ها را نشان میدهد چادر آبی رنگ از یک برش این عکس بزرگ شده است

عکاسی هوایی-فتوگرامتری
عکاسی هوایی-فتوگرامتری

 

 

عکاسی هوایی-فتوگرامتری
عکس برش شده

 

در بعضی از مدل های پیشرفته این دوربین ها اثر سرعت بر روی عکس نسبت به سرعت شاتر انتخابی به صورت اتوماتیک اصلاح میگردد.این اصلاح  اصطلاحا  forward motion compensation  یا به اختصار FMC   نامیده میشود

برای اطلاعات بیشتر لطفا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *