اطلاعات اولیه برای مقایسه دوربین های بدون آینه سونی

اطلاعات اولیه برای مقایسه دوربین های بدون آینه سونی

بنظر میرسد دوربین های آینه دار یا همان DSLR  ها در حال بیرون رفتن از بازار دوربین های عکاسی هستند .

در میان تولید کنندگان دوربین های بدون آینه شرکت سونی را میتوان پرچم دار این تولید و تکنولوژی دانست .

در متون زیر اصطلاحاتی که به مقایسه این دوربین ها کمک میکند را بررسی میکنیم

نام گزاری

دوربین های بدون آینه سونی مانند سری های A7,A9 A1  در بازار به سری های آلفا مشهور هستند حرف  A  نشان دهند اینست که این دوربین ها  سری آلفا هستند .

بهبود یافتگی در نسل های بعدی  با اعداد یونانی I  II  III IV V  نمایش داده میشوند مثلا دوربین A7III  سومین ورژن از نسل  A7 است.

معمولا سه حرف دیگرRو S و C  هم در این نامگزاری ها استفاده میشود . حرف  R  که از لغت RESOLUTION  گرفته شده   نشان دهنده این است که دوربین از رزولوشن بالایی برخوردار است .

حرف  S  که از لغت  SENSITIVITY  گرفته شده  به عملکرد دوربین در حساسیت های بالا و یا نور های کم دلالت دارد.

مثلا دوربین A7SII  نشان دهنده دوربین سری الفا و با محوریت و قابلیت عملکرد با حساسیت بالا و یا نور های کم و از نسل دوم این دوربین هاست .

وقتی دوربین در حساسیت های بالا عمل میکند معمولا برای فیلم برداری ، و مناسب کاربرانی است که بیشتر قصد آنها فیلم برداری است تا عکاسی.

این دوربین ها معمولا از رزولوشن بالایی برخوردار نیستند .

حرف دیگری که در نامگزاری این دسته از دوربین ها مشاهده میشود حرف C  است و از لغت  COMPACT  گرفته شد ه است

مثل A7C که دلالت بر جمع و جور بودن دوربین و احتمالا قطع کوچک تر سنسور دارد.

 

اطلاعات اولیه برای مقایسه دوربین های بدون آینه سونی
دوربین A7C

 مانت اتصال لنز  E

سونی اولین دوربین فول فریم خود را با نام A900  در سال 2008 به بازار معرفی کرد که از لنز های مینولتا با بایونت A  عمل میکرد

(این A  را با A آلفا اشتباه نگیرید !)

در سال 2010 سونی با کنار گذاشتن این مانت اقدام به مانت اختصاصی برای خود به نام  E کرد.

این مانت اتصال لنز با تولید دوربین NEXT3  همراه بود و تا به امروز هم از همین مانت استفاده میشود .

امروزه آداپتور هایی در بازار جهانی موجود است که مثلا لنز های نیکون را میتواند به این مانت E تبدیل کند

برای مشاهده نمونه های این آداپتور ها اینجا را کلیک کنید .

اندازه سنسور

چندین بار در متن  بالا از لغت ” فول فریم ” استفاده کردیم  برای روشن شدن این مفهوم  باید تعریف دوربین فول فریم را بدانیم

دوربین فول فریم به دوربینی گفته میشود که قطع سنسور آن 24 در 36 میلیمتر است .البته این تعریف مربوط به دوربین های 35 میلیمتر است .دوربین های قطع متوسط هم که سنسوری بزرگتر از 24 در 36 میلیمتر دارند هم با سنسور 4 در 5 سانتیمتر فول فریم نامیده میشوند

عکس زیر تفاوت این فریم ها را نمایش میدهد

مقایسه اندازه سنسور های مختلف

عکس بالا قطع سنسور های دوربین های کامپکت ، فرمت 35 و یکی از فرمت های مدیوم فرمت را نشان میدهد . فرمت بعدی

قطع متوسط  حدود 4 در 5 سانتیمتر است.که در دوربین های 100 و 150 مگاپیکسل اس ال آر مدیوم فرمت استفاده میشود و غالبا  قیمت ها و کیفیت های بسیار بالا تری دارند. دوربین هایی مثل هاسلبلاد و فیزوان

اگر به دوربین های قطع متوسط علاقمند هستید اینجا را کلیک کنید .

تکنولوژی سنسور های بکار رفته

دو عبارتی که شاید در اطلاعات فنی سنسور های سونی ببینید BSI و STACKED  هستند که در زیر سعی میکنیم به زبان ساده آن را توضیح بدهیم

به عکس زیر دقت کنید

تفاوت سنسور قدیمی و سنسور BSI

در عکس سمت چپ ساختار یک سنسور معمولی را مشاهده میکنید . سطحی که نور را دریافت میکند در پشت لایه سیم کشی ها قرار دارد (خط زرد رنگ) در این حالت زاویه و حجم نور کمتری توسط سنسور جذب میشود

عکس سمت راست این لایه به بالا تر منتقل شده و مدار های الکترونیک به پشت سطح حساس منتقل شده اند .

همانطور که مشاهده میکنید نور با زاویه بیشتر و حجم بیشتری جذب سنسور میشود به این نوع سنسور ها که لایه حساس در جلوی به اصطلاح وایرینگ قرار میگیرد  BSI  یا  BACK SIDE ILLUMINATED  گفته میشود .

لغت دیگر که شاید با آن برخورد کنید STACKED  است و به این مفهوم است که اجزا سنسور به صورت جدا گانه طراحی و بعد بهم متصل میشوند به زبان ساده این ترفند باعث میشود که سرعت سنسور بالاتر برود.  شاتر الکترونیک و قابلیت عکسبرداری متعدد در یک ثانیه  این دوربین ها هدیه این تکنولوژی است  .

شاتر الکترونیک را در ادامه بررسی میکنیم

شاتر الکترونیک چیست؟

به طور کلی شاتر در دوربین های عکاسی وظیفه سرعت نور رسانی به سطح حساس را به عهده دارد .

بعضی ازدوربین ها مجهز به  لنز با شاتر مرکزی هستند  به آنها سنتر شاتر هم گفته میشود . به این مفهوم که شاتر دوربین در لنز قرار دارد و از مرکز پره هایی که به سرعت باز و بسته میشوند سرعت نوردهی تنظیم میشود . لنز های  دوربین های هاسلبلاد سری 500 و یا H  هاسلبلاد و یا فیزوان هم شاتر مرکزی هستند. از مزیت های شاتر مرکزی سینک فلاش تا بالاترین سرعت شاتر است .

بعضی از دوربین ها مجهز به شاتر پرد ه ای هستند و دو پرده که در امتداد هم حرکت  میکنند سرعت شاتر و به قولی زمان نور دهی را تامین میکنند.

به این مفهوم که پرد ه اول شروع به حرکت میکد و نسبت به سرعتی که برای دوربین تنظیم شده پرده دوم برای مسدود کردن شروع به حرکت میکند و در نهایت سرعت مورد نظر نوردهی تامین میشود .

علت محدودیت سرعت سینک  فلاش مثلا تا 1/125 یا 1/250 ثانیه به دلیل  ساختار این شاتر ها هستند . در  دوربین های اس ال ار ( با آینه ) یا بدون آینه از این نوع شاتر استفاده میشود .

با پیشرفت تکنولوژی در ساخت سنسور ها ، سنسور ها قابلیت شبیه سازی این حرکت را پیدا کردند و به جای حرکت فیزیکی پرده ها ، سنسور در خطوط افقی فعال و غیر فعال میشود و سرعت شاتر مورد نظر را  تامین میکند .

یکی از مزایای این شاتر سرعت بالای آنهاست که تا 1/10000 و یا بیشتر قابل دسترسی است.

توجه داشته باشید که شاتر های الکترونیک در سرعت های پایین امکان محدودیت هایی را دارد .

 

پیکسل شیفت یا مولتی شات چیست؟

بعضی از مدل های دوربین های بدون اینه سونی مثل A1  و A7R مجهز به این تکنولوژی هستند .

از این حالت برای افزایش رزولوشن در عکاسی از اجسام بی جان کمک گرفته میشود و اساس آن حرکت جزیی سنسور در جهات نشان داده شده در عکس زیر و در نهایت برداشت تمام رنگ های قرمز ، سبز و ابی تشکیل دهنده طیف های مختلف رنگی با حد اکثر رزولوشن و ترکیب آنهاست . نتیجه کار عکسی با رزولوشن و جزییات بیشتر است .

برای درک بهتر این تکنولوژی به عکس زیر دقت کنید.

پیکسل شیفت یا مولتی شات

با این حرکت سنسور، همانطور که در وسط تصویر مشاهده میکنید رنگ های موجود در سوژه عکاسی به چهار تصویر با حد اکثر توان سنسور تفکیک میشود . قرمز ، آبی ، سبز و یک سبز اضافه که کمک کننده به شارپنس تصویر است .

به عبارت دیگر در این تکنیک هر نطقه از تصویر با یک پیکسل قرمز ، آبی و سبز برداشت میشود و نتیجه کار عکسی با 4 برابر رزولوشن سنسور دوربین با جزییات دقیق و رنگ های بهتر و شفاف تر است .

دقت به این نکته مهم است که در هنگام عکسبرداری مولتی شات سوژه باید کاملا بیحرکت باشد (حتی حرکت افراد در محیط عکاسی امکان لرزش و عدم ثبت دقیق را به همراه خواهد داشت ) .در غیر اینصورت ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود.

گاها در بازار شنیده میشود دوربین 200 مگاپیکسل است . به محض شنیدن این جمله باید پرسیده شود مولتی شات؟ یا وان شات ؟ بیشترین رزولوشن وان شات مربوط به دوربین فیزوان XF  بارزولوشن 150 مگاپیکسل است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *