معرفی دوربین هاسلبلاد CFV 100

معرفی دوربین هاسلبلاد CFV 100

دوربین هاسلبلاد CFV 100  را شاید بتوان کوچکترین دوربین قطع متوسط 100 مگاپیکسل دنیا به حساب آورد. در واقع CFV 100  نام بک دیجیتالی است که به همراه دوربین های مکانیکال هاسلبلاد و یا بدنه جدید 907X  ، دوربین 907X 100 C  را تشکیل میدهد  .

در نوشتار زیر سعی داریم به بررسی این دوربین از لحاظ  مشخصات فنی و اینکه چرا و به چه علت دوربین های قطع متوسط کیفیت بالاتری نسبت به دوربین های 135 دارند بپردازیم .

بک دیجیتال CFV متصل شده به دوربین های سری V هاسلبلاد

تاریخچه کوتاه از بک های دیجیتال هاسلبلاد

در سال 1997 میلادی تکنولوژی دیجیتال به دنیای عکاسی وارد شد. عکاسان حرفه ای زیادی که دوربین های قطع متوسط داشتند نگران از رده خارج شدن این دوربین ها بودند. در دنیای فیلم این نکته که استفاده از نگاتیو های بزرگ تر از 24 در 36 کیفیت بالاتری را به همراه دارند امری مسجل بود . به این مفهوم که اگر عکاس پروژه با  اهمیتی داشت سعی میکرد از دوربین های قطع متوسط یا مدیوم فرمت و لارج فرمت که سطح نگاتیو و اسلاید بزرگتری از 24 در 36 داشتند استفاده کند.

سنسور های دیجیتال در آن زمان سنسور های بزرگی نبودند و همین که پروسه ظهور فیلم و نگاتیو در حال حذف شدن بود همه خوشحال و شگفت زده بودند. با جا افتادن دوربین های دیجیتال در عکاسی، حالا وقت آن رسیده بود که تکلیف دنیای دیجیتال دوربین های قطع متوسطی مثل هاسلبلاد- مامیا – رولی و… مشخص شود.

هاسلبلاد با چاپ کاتالوگی در همان سال شش کمپانی را که اقدام به تولید  سنسور دیجیتال یا بک دیجیتال کرده بودند رابه دنیا معرفی کرد . کمپانی های لیف، اسکن ویو، دیکامد ، فیزوان و مگا ویژن اولین کمپانی هایی بودند که اقدام به ساخت بک دیجیتال برای هاسلبلاد کردند .

بک های دیجیتال هاسلبلاد
بک های دیجیتال هاسلبلاد
بک های دیجیتال اولیه هاسلبلاد
بک های دیجیتال اولیه هاسلبلاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از شش کمپانی بالا فقط فیزوان تا به امروز به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای مشغول به تولید بک دیجیتال تا رزولوشن 150  مگا پیکسل است  است.

بعد از گذشت چند سال هاسلبلاد دوربین های سری H  را به بازار معرفی کرد و فیز وان بک های دیجیتال را با بایونت این دوربین ها و هم زمان برای سری مکانیکال هاسلبلاد تولید میکرد . کم کم هاسلبلاد هم تولید بک دیجیتال را برای دوربین های سری  H  شروع کرد. هنوز بنظر میرسید هاسلبلاد بر سر نگه داشتن دوربین های مکانیکالی مثل 500CM- 501CM- 503CW  و…  به قطعیت نرسیده بود . طراحی دقیق و کاربردی دوربین های سری V و یا همان دوربین های مکانیکال هاسلبلاد و وفاداری کاربران به این سیستم ، هاسلبلاد را بعد از چندین سال بر آن داشت که نگاه مجددی به این سری از دوربین ها برای دیجیتالایز کردن آنها داشته باشد. اولین سری این بک ها با نام  i express  در سال 2005 به بازار عرضه شد . بعد از  آن بک CFV 39  مگاپیکسل تولید شد که سنسور سی سی دی در آن استفاده شده بود و سطح سنسورآن  36.7 در 36.7 میلیمتر بود.آخرین بک دیجیتال قبل از CFV 100  بک CFV 50  با ابعاد سنسور تقریبی 33 در 44 بود.

 

 

دوربین هاسلبلاد CFV 100

دوربین 907X 100 C  از 3 قسمت بدنه 907 ، بک دیجیتال  100مگا پیکسل و لنز تشکیل شده است . لنز های قابل اتصال به بدنه 907 همان لنز های XCD  هستند که به دوربین های X1D- X1DII  و X2D 100  متصل میشوند . این لنز ها مجهز با شاتر مرکزی هستند .

                              اجزای دوربین CFV هاسلبلاد

همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید بدنه دوربین بسیار باریک و بدون آینه  طراحی شده است و به عنوان واسطی بین بک دیجیتال و لنز عمل میکند. دوربین 907X 100 فقط با لنز های XCD  بطور اتو فوکوس عمل میکند .

بدنه 907X  هاسلبلاد

این بدنه عملا به عنوان واسط بین لنز و بک دیجیتال عمل میکند . به علت اینکه آینه ای در این بدنه وجود ندارد به عبارتی این دوربین در رده دوربین های قطع متوسط بدون آینه هم قرار میگیرید .

حذف آینه و نزدیکی تصویر تشکیل شده توسط لنز یکی از علل کیفیت برتر این دوربین است . ازطرفی چون  بالا و پایین رفتن آینه وجود ندارد پس لرزش کمتری را هم در هنگام گرفتن عکس تولید میشود.

 بدنه 907 هاسلبلاد
                     بدنه 907 هاسلبلاد

برای لنز های مورد استفاده با این بدنه 3 آداپتور ساخته شده است که قابلیت نصب لنز های قدیمی وی سیستم، اکس پن و سیستم H  هاسلبلاد را هم امکان پذیر میکند . با اتصال این لنز ها، سیستم فوکوس به صورت دستی خواهد بود.

بک دیجیتال CFV 100C

بک دیجیتال  CFV 100  مجهز به یک سنسور سی موس BSI  در ابعاد 33 در 44 میلیمتر است . طبق تعریف این سنسور در قطع متوسط فول فریم نیست .البته این امر در مقایسه با دوربین های قطع متوسط فیزوان مقایسه میشوند در این دوربین ها سنسور 100 مگاپیکسل ابعادی برابر 4 در 5 سانتیمتر دارد

داینامک رنج سنسور هاسلبلاد  CFV 100  حدود 15  استاپ است.

از مزایای جالب این بک دیجیتال وجود یک حافظه یک تراباتی در بک است که شاید کاربر را از استفاده از مموری بی نیاز میکند اگر چه بک دیجیتال اسلات پذیرش مموری  CF EXPRESS  تا 512 گیگ را هم دارد .

صفحه نمایش 2.3 مگا بایتی بک دیجتال CFV  لمسی است و عملکرد کامل دوربین با این صفحه نمایش کنترل میشود.صفحه نمایش تا زاویه 90 درجه تغییر میکند و میتوان از دوربین در سطح کمر هم استفاده کرد.

حساسیت بک از 64 تا 25600 است و تصاویر 16 بیت بصورت فایل خام را میتواند ثبت کند.

سرعت عکسبرداری 3.3 فریم بر ثانیه است . باید توجه داشته که در سنسور های بزرگ هنوز به دسترسی به تعداد فریم های بالا  نداریم.

به واقع وظیفه دوربین های قطع متوسط هم عکاسی با سرعت بالا نیست! (منظور تعداد فریم ها در ثانیه است)  و تکیه دوربین های قطع متوسط در رزولوشن های بالا و ثبت تصویری فرا تر از کیفیت قطع 35 میلیمتر است و البته با کیفیت و فضای رنگی گسترده تر.

اندازه دقیق سنسور که به سنسور 33 در 44 معروف است دقیقا  32.9 در 43.8  است و سایز هر پیکسل در سنسور این بک دیجیتا3.76x 3.76 میکرون است.بک CFV 100  با باطری که به صورت بسیار دقیق در بدنه بک دیجیتال قرار میگیرد تغذیه میشود و این امکان را به کاربر میدهد که در صورت تمایل بر روی دوربین های لارج فرمت با استفاده از آداپتور مخصوص عمل کند .

هاسلبلاد در تبلیغات خود این مورد را به عنوان عملکرد سه گانه برای این بک توضیح میدهد به این مفهوم که این بک میتواند به بدنه 907 ، دوربین های  وی سیستم و دوربین های لارج فرمت متصل و عمل کند.

فرمت های ثبت تصویر به صورت فایل خام و JEPG است و فایل های خام را باید در فوتو شاپ یا  RAW CONVERTOR  مخصوص هاسلبلاد که نرم افزار  PHOCUS  است ادیت و به فرمت های دیگر تبدیل کرد.

ابعاد این بک 9 در 9 در 6 سانتیمتر است و از نظر ظاهر بسیار شبیه به بک های فیلم قدیمی هاسلبلاد با همان حاشیه های از جنس  کروم هاسلبلاد است. با توجه به ظاهر و طراحی دوربین این بک تثبیت کننده تصویر ندارد و باز این مطلب در ادامه نوع عکاسی با دوربین های قطع متوسط معنا پیدا میکند که عملا برای کار های سریع طراحی نشده است و پیشنهاد میشود که دوربین در هنگام عکاسی بر روی سه پایه قرار بگیرد

 

 

لنز های  XCD

14 لنز تا به امروز برای دوربین 907x 100  و دوربین های سری x  ساخته شذه است (فوریه 2024) منظور از دوربین های سری X   دوربین های بدون آینه X1D-X1DII و X2D100  است. تمام لنز ها ی سری XCD  مجهز به شاتر مرکزی هستند . اگر علاقمند به اطلاعاتی در مورد شاتر های الکترونیک هستید اینجا را کلیک کنید رولینگ شاتر و گلوبال شاتر چگونه کار میکنند؟

جدول زیر مشخصات فنی این لنز ها را در کنار هم نمایش میدهد :

جدول مقایسه لنزهای XCD هاسلبلاد
جدول مقایسه لنزهای XCD هاسلبلاد

مشخصات دقیق تر لنز های XCD  را در این لینک مطالعه فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *