منظور از C-log در دوربین های فیلم برداری چیست؟

منظور از C-log در دوربین های فیلم برداری چیست؟

منظور از C-log در دوربین های فیلم برداری چیست؟ یک روش کدگذاری است که به دوربین‌های دیجیتال امکان ثبت محدوده دینامیکی گسترده‌تری (طیف وسیع‌تری از سایه‌ها تا هایلایت‌ها) را می‌دهد. در نتیجه، جزئیات بیشتری در قسمت‌های روشن (هایلایت) و تاریک (سایه) تصویر حفظ می‌شود.

به عبارت دیگر  C-log در دوربین های فیلم برداری  عملکرد داینامیک رنج سنسور را بیشتر میکند و نقاط سفید و سیاه که با چشم دیده میشود را در عکس بهتر نمایش میدهد . این خاصیت کاربرد فراوانی در عکاسی و فیلم برداری ضد نور دارد که در بیشتر مواقع بدون این خاصیت شما جزییاتی در عکس و فیم برداری را از دست خواهید داد

C-log را می‌توان نوعی “گاما” در نظر گرفت. گاما، تابعی است که اختلاف بین نحوه‌ی ثبت تصویر دیجیتال توسط دوربین و نحوه‌ی درک آن توسط چشم انسان را اصلاح می‌کند.

منظور از C-log در دوربین های فیلم برداری به صورت دیداری

در تصویر زیر، دو عکس مقایسه شده اند که یکی با log 3 و دیگری بدون آن گرفته شده است . همانطور که ملاحظه میفرمایید (علی الخصوص در آسمان) در عکس دوم جزییات بهتری دیده میشوند.

  • منظور از C-log در دوربین های فیلم برداری چیست؟
    منظور از C-log در دوربین های فیلم برداری چیست؟

    هنگامی که ثبت در حالت c-log  انجام میشود در زمان ادیت هم شما اطلاعات بیشتری در عکس و فیلم دارید که میتوانید خیلی راحت تر آن را ادیت کنید .

به عنوان مثالی برای فهم بهتر این مطلب فرض کیند شما عکسی گرفته اید مثل عکس اول ،به علت نور زیاد آسمان پیکسل ها over expose  یا نور زاد دارند و عملا اطلاعات تصویر از بین رفته است به همین علت است که در عکاسی دیجیتال بیشتر توصیه میشود کمی نوردهی کمتر از حد معمول باشد که اطلاعات تصویر از این نرود .

بعد شما با ادیت میتوانید نور را بیشتر کنید در حالیکه اگر نور از حد معمول بیشتر باشد دیگر چار های برای اصلاح نیست.

تفاوت بین Canon Log، Canon Log 2 و Canon Log 3 چیست؟

دوربین های کانن سه حالت Log مختلف دارند: Canon Log اصلی، Canon Log 2 و Canon Log 3.تفاوت های کلیدی بین آنها به شرح زیر است:

Canon Log (اصلی):

محدوده دینامیکی: تقریباً ۱۲ استاپ

ویژگی متمایز: گریدبندی رنگ آسان‌تر  است.

Canon Log 2:

محدوده دینامیکی: تقریباً ۱۵ استاپ

ویژگی متمایز: دارای ویژگی های نزدیک به فیلم است. جزئیات بیشتری را در مناطق متوسط ​​تا تاریک حفظ می کند

Canon Log 3:

محدوده دینامیکی: تقریباً ۱۳.۳ استاپ

ویژگی متمایز: مزایای Canon Log را حفظ می کند، اما با محدوده دینامیکی بیشتر به خصوص در مناطق روشن.

چطور c-log جزئیات بیشتری را ثبت می کند؟

در ضبط ویدیوی دیجیتال، نوری که وارد پیکسل‌های تصویر می‌شود سیگنال‌های آنالوگی تولید می‌کند( تولید تصویر بوسیله لنز)  که سپس برای ضبط به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل می‌شوند. تبدیل شامل اختصاص دادن یک مقدار عددی به اطلاعات درخشندگی (luminance) در هر پیکسل است. گاما رابطه‌ی بین شدت نور واقعی (تن‌های رنگ) و مقدار عددی را که دوربین ضبط می‌کند را تعریف می‌کند.

چرا به گاما نیاز داریم؟

تفاوت “دید” دوربین و انسان: دوربین‌ها نور را به شکل متفاوتی از انسان‌ها “می‌بینند”. حالت‌های ضبط استاندارد (مانند Rec.709) نور را همانطور که دوربین می‌بیند ضبط می‌کنند: به صورت مطلق و خطی.

به عنوان مثال، اگر بخشی از صحنه دو برابر قسمت دیگری نور داشته باشد، دوربین مقداری را ضبط می‌کند که نشان می‌دهد دو برابر روشن‌تر است.

چشم انسان و درک روشنایی: با این حال، چشم انسان به تفاوت‌های درخشندگی به ویژه در مناطق روشن (هایلایت) حساس نیست. در یک نقطه‌ی خاص، دیگر هیچ تفاوتی را متوجه نمی‌شویم و همه چیز به طور یکسان روشن و “سوخته” به نظر می‌رسد.

منظور از سوختن همان نور های زیاد تاثیر گذاشته بر روی سنسور است . هر بیت از اطلاعات نور داده‌ای است که فضا اشغال می‌کند و ذخیره‌ی اطلاعات نوری که ما نمی‌توانیم درک کنیم، کارآمد نخواهد بود.

نقش گاما در ثبت کارآمد اطلاعات نور:

گاماها یا روش‌های اصلاح گاما برای کدگذاری اطلاعات به شکل غیرخطی و کارآمدتر اختراع شدند. آن‌ها اطلاعات را در محدوده‌های توانایی دید که چشم ما می‌تواند درک کند، حفظ می‌کنند و در مناطقی که نمی‌توانیم درک کنیم، اطلاعات کمتری ذخیره می‌کنند. گاماهای مختلف به روش‌های متفاوتی کار می‌کنند.

گامای Log اولین بار برای شبیه‌سازی نحوه‌ی ثبت نور توسط نگاتیوهای فیلم اختراع شد. این روش به “Log” معروف است زیرا اطلاعات را در یک مقیاس لگاریتمی به جای مقیاس خطی کدگذاری می‌کند. خروجی این روش، تصویری است که حاوی اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات تنالیته‌ای است که برای ما قابل مشاهده است و به همین دلیل است که آن‌ها بلافاصله پس از خروج از دوربین، کنتراست کمتری دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مطلب داینامیک رنج چیست را هم مطالعه فرمایید. اینجا میتوانید  مفهوم c-log  را در منابع خارجی دنبال میکند

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *