رولینگ شاتر و گلوبال شاتر چگونه کار میکنند؟

رولینگ شاتر و گلوبال شاتر چگونه کار میکنند؟

قبل از آنکه ببینیم رولینگ شاتر و گلوبال شاتر چگونه کار میکنند؟ یک مقدمه ای از شاتر های مختلف در دوربین را با هم بررسی کنیم .

شاتر یک دوربین عکاسی مکانیزمی است که سرعت ورود و تاثیر گزاری نور را بر روی فیلم ( در گذشته) و یا سنسور دیجیتال را کنترل میکنند . شاتر مرکزی و شاتر پرد ه ای از انواع شاتر هایی هستند که عکاسان معمولا با انها آشنایی دارند .

شاتر مرکزی با کنترل پره های شاتر از محیط دایره لنز به سمت مرکز باز و بسته میشوند و نور از مرکز لنز به سطح حساس ثبت تصویر میرسد و در داخل لنز قرار دارند  به همین علت هم به آنها شاتر مرکزی گفته میشود .

شاتر مرکزی دوربین عکاسی
شاتر مرکزی دوربین عکاسی

به علت اینکه ساختار این ساتر ها مکانیکال هستند بیشترین سرعت آنها حدود 1/2000 ثانیه است . از مزایاس این نوع شاتر این است که در تمام سرعت ها با فلاش همزمانی دارند .

شاتر دیگر که باز عکاسان با آن از قدیم آشنا هستند شاتر پرد ه ای است. مکانیزم این شاتر که در بدنه دوربین قرار دارد از دو پرده تشکیل شده است که از بالا به پایین و به دنبال هم حرکت میکنند . پرده اوال شوع به حرکت میکند و پرده دوم با توجه به سرعت تنظیمی بر روی دوربین به دنبال آن شروع به حرکت میکند بطوری که یک خط افقی از نور از بالا به پایین سطح صفحه حساس را نور دهی میکند. این نوع شاتر ها نسبت به شاتر مرکزی از سرعت های بیشتری برخوردارهستند مثلا تا 1/4000 ثانیه .

شاتر پرده ای در دوربین عکاسی

محدودیتی که در این شاتر ها وجود دارد همزمانی با فلاش است . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در زمان عکاسی با فلاش قسمتی از تصویر شما سیاه میشود. بیشترین سرعت این نوع شاتر برای عکاسی با فلاش 1/125 و در بعضی از دوربین ها تا 1/250 ثانیه است .

رولینگ شاتر

با پیشرفت تکنولوژی ساخت سنسور ها دو شاتر هم در سنسور ها قرار گرفت. منظور از شاتر در سنسور نحوه روشن شدن و خاموش شدن سنسور برای ثبت نور است و هیچ قطه مکانیکال یا الکترونیکی در این میان وجود ندارد.

شاتر اول رولینگ شاتر است که سنسور خط به خط شبیه شاتر پرده ای مکانیکال به قولی خاموش و روشن میشود .به علت اینکه این عملیات به صورت الکترونیک و بر روی سنسور انجام میشود میتوانیم در این شاتر ها به سرعت هایی تا 1/20000 ثانیه دستیابی پیدا کنیم ! ولی این شاتر ها به علت اینکه خط به خط خاموش و روشن میشوند دارای محدودیت هستند. بعضی از دوربین های بالای 100 مگا پیکسل فیزوان هم به این شاتر مجهز هستندبرای اطلاع از دوربین های قطع متوسط اینجا را کلیک کنید.

محدودیت این شاتر ها این است که اکر سوژه با سرعت زیاد حرکت کند در عکس کشیدگی ایجاد میشود به عکسی که با این شاتر از یک پنکه گرفته شده است توجه کنید

 

 

 

 

شاتر الکترونیک
شاترهای الکترونیک

 

 گلوبال شاتر

نوع دیگری از شاتر های گلوبال شاتر هم در حال حاضر (آذر1402) در دوربین بدون آینه  A9III  سونی هم استفاده شده است گلوبال شاتر است . گلوبال شاتر بر خلاف رولینگ شاتر تمام سطح سنسور در یک لحظه روشن و خاموش میشود و در طی این خاموش و روشن شدن تصویر ثبت میگردد.قیمت دوربین هایی که به گلوبال شاتر مجهز هستند چندین برابر رولینگ شاتر هستند.

این شاتر محدودیت رولینگ شاتر را در عکاسی از سوژه های در حال حرکت سریع ندارند .

در فیلم زیر تفاوت شاتر های مختلف را از زبان کارشناس کارخانه فیزوان ببنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *