مقایسه دوربین های فوجی فیلم مدیوم فرمت

مقایسه دوربین های فوجی فیلم مدیوم فرمت

شرکت فوجی فیلم تا سال 2016 دوربین های دیجیتال با فرمت APS  تولید میکرد یعنی دوربین هایی که سنسور آنها کوچکتر از فول فریم قطع 35 میلیمتر هستند. در سال 2016 این شرکت تصمیم به تولید دوربین های مدیوم فرمت (بدون آینه) گرفت و از جهتی این تصمیم گیری جالب بود که بعد از قطع APS  شاید انتظار میرفت دوربینی در قطع 35 تولید کند نه مدیوم فرمت ! و به این ترتیب وارد میدان رقابت با بزرگترین سازنده دوربین های مدیوم فرمت یعنی هاسلبلاد شد. دوربین های تولید شده فوجی در ردیف محصولات سری x هاسلبلاد  دوربین X2D 100  است.

در این نوشتار به مقایسه دوربین های فوجی فیلم مدیوم فرمت می پردازیم و امیدواریم بعد از مطالعه کامل متن سئوال های احتمالی شما از این دوربین پاسخ داده شود.

بررسی دقیق دوربین های فوجی فیلم نسبت به دوربین های دیگر موجود در بازار کار پیچیده تری است . منو های پیچیده این دوربین ،کاربرد های زیادی برای کاربران ارائه میدهد و از این نظر میتوان نسبت به دوربین هاسبلاد سری X  موفقیت بیشتری دارد .

البته به شرط آنکه کاربر زمان و حوصله مطالعه این منو ها و عملکرد دقیق آنها را داشته باشد.

تا این تاریخ (5 فروردین 1403) 6 دوربین قطع متوسط توسط فوجی فیلم  به بازار عرضه شده است .

دوربین های GFX50S – GFX50R – GFX50SII که دوربین های 50 مگاپیکسلی و دوربین های GFX100 – GFX100S – GFX100II  که دوربین های 100 مگا پیکسلی فوجی فیلم هستند که به ترتیب به بررسی آنها میپردازیم .

دوربین فوجی فیلم  GFX50S

با معرفی این دوربین در سال 2016  بایونت جدیدی از لنز های فوجی فیلم هم با نام GFX به بازار معرفی شد . همانطور که میدانیم وقتی  فرمت دوربین تغییر میکند( سنسور آن بزرگ تر میشود)  ساختار جدیدی از لنز ها برای پوشش دادن به سطح سنسور و تولید تصویر با تفکیک مناسب با سنسور ضروری خواهد بود .

 مدیوم فرمت فوجی فیلم
مقایسه سطح سنسورهای دوربین مدیوم فرمت فوجی فیلم

دوربین GFX50S  با ساختاری بدون آینه و در ابعادی شبیه دوربین قطع 35 تولید شد. سنسور این دوربین 43.8در 32.9 میلیمتر است که در مقایسه با فرمت 24 در 36 حدود 70 درصد بزرگتر است .

فوجی فیلم این اندازه سنسور را از بابت ابعاد در تمام دوربین های مدیوم فرمت خود تا به امروز حفظ کرده است و در همان سطح سنسور رزولوشن 50 و 100 را طراحی کرده است .

رزولوشن دقیق دوربین 51.4 مگاپیکسل است و با فرم ور 4 در ابتدا فروخته شده است.

FIRMWARE  ها نرم افزار هایی هستند که کنترل دوربین ها را به عهده دارند و با نصب ورژن های جدید ارائه شده از طرف کارخانه سازنده ویژگی هایی به دوربین افزوده میشود البته شاید فرم ورجدید گاها برای جبران و اصلاح خطاهای احتمالی دوربین هم منتشر شوند.

مموری مورد استفاده برای ذخیره عکس و فیلم در این دوربین SD از نوع UHS-I , II است و فایل های فرمت عکس JEPG  و RAW و TIFF  است . صفحه نمایش دوربین در3 جهت قابلیت تنظیم دارد.

با استفاده از آداپتور ویزور این دوربین که به صورت جداگانه فروخته میشود ویزور چشمی قابلیت حرکت در زوایای مختلف را خواهد داشت و تا زاویه 90 درجه که میتواند به عنوان ویزور در سطح کمر مورد استفاده قرار بگیرد.

دوربین از شاتر پرده ای برای ثبت تصویر استفاده میکند و تا سرعت 1/4000 ثانیه با این شاتر پشتیبانی میشود. علاوه بر شاتر پرده ای دوربین به شاتر الکترونیک تا 1/16000 ثانیه نیز مجهز شده است . ماکزیمم زمان نوردهی برای هر دو شاتر 60 ثانیه است . سرعت سینک فلاش همانطور که از نوع شاتر انتظار میرود 1/125 ثانیه است .

حساسیت سنسور از 100 تا 12800 است که میتواند تا 102400 افزایش پیدا کند . در حالت متوسط دوربین در هر ثانیه 3 فریم عکسبرداری میکند.

مد های اتوفوکوس دوربین حالت اتوفوکوس معمولی و اتوفوکوس پیوسته و منوال فوکوس بر طبق الگوریتم TTL CONTRAST AF  است . این روز ها سازندگان دوربین از مدل های مختلفی برای فوکوس استفاده میکنند و در ادامه خواهیم دید که در مدل های بعدی سیستم فوکوس به صورت چشمگیری ارتقا پیدا کرده است .

دوربین فوجی فیلم GFX50R

 مدیوم فرمت فوجی بدون آینه و قیمتی مناسب‌تر

فوجی‌فیلم GFX 50R یک دوربین مدیوم فرمت  بدون آینه است که با الهام از دوربین‌های رنج فایندر، طراحی شده و دارای حسگر ۵۰ مگاپیکسلی است. این دوربین شباهت زیادی به دوربین GFX50 s دارد، از جمله حسگر و پردازنده، اما آن‌ها را در بدنه‌ای کمی کوچک‌تر و با قیمت مناسب‌تری جای داده است. اگرچه GFX 50R اساسا همان کیفیت تصویر را نسبت به برادر بزرگ‌تر خود ارائه می‌دهد، اما نحوه‌ی کنترل و کاربری آن، تجربه‌ی عکاسی کاملا متفاوتی را رقم می‌زند.

مشخصات کلیدی:

  • حسگر CMOS میان‌فریم ۵۱.۴ مگاپیکسلی (ابعاد ۴۳.۸ × ۳۲.۹ میلی‌متر) با آرایه فیلتر Bayer
  • منظره‌یاب الکترونیکی OLED با ۳.۶۹ میلیون نقطه
  • صفحه‌نمایش لمسی ۳.۲ اینچی با ۲.۳۶ میلیون نقطه که قابلیت چرخش بالا و پایین دارد
  • جوی‌استیک برای انتخاب دقیق نقاط فوکوس
  • درزبندی در برابر شرایط آب و هوایی
  • سرعت سینک فلاش ۱/۱۲۵ ثانیه
  • عکاسی پیاپی ۳ فریم بر ثانیه
  • فیلم‌برداری Full HD با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • قابلیت پردازش فایل خام درون دوربین
  • دو درگاه کارت حافظه‌ی SD (UHS-II)
  • درگاه USB C
  • Wi-Fi و بلوتوث

 

دوربین فوجی فیلم GFX50SII

 مدیوم فرمت فوجی بدون آینه با کیفیت بالا و قیمتی مناسب‌تر

دوربین Fujifilm GFX 50S II تقریبا در تمامی ویژگی‌ها نسخه‌ای با رزولوشن پایین‌تر GFX 100S مشابهت دارد . این یعنی دوربین جدید از تمامی پیشرفت‌هایی که فوجی‌فیلم در پنج سال گذشته از زمان معرفی اولین GFX 50S انجام داده است، بهره‌مند می‌شود، اما در عین حال برخی قابلیت‌ها نیز در آن حذف شده‌اند.

همچنین این دوربین تا به امروز، کم‌هزینه‌ترین دوربین میان‌فریم فوجی‌فیلم به شمار می‌رود و فرمت ۴۴ در ۳۳ میلی‌متر را بیش از هر زمان دیگری در دسترس علاقمندان  قرار می‌دهد.

مشخصات کلیدی:

  • سنسور CMOS با رزولوشن ۵۱ مگاپیکسل در ابعاد ۴۴ در ۳۳ میلی‌متر
  • لرزشگیر داخلی با میزان تصحیح تا ۶.۵EV
  • صفحه‌نمایش لمسی ۳.۲ اینچی با قابلیت چرخش در دو محور
  • منظره‌یاب الکترونیکی OLED با ۳.۶۹ میلیون نقطه و بزرگنمایی ۰.۷۷ برابر
  • صفحه‌نمایش LCD وضعیت در پنل بالایی
  • حالت عکاسی با رزولوشن بالا Pixel-Shift که تصاویری با ۲۰۰ مگاپیکسل ارائه می‌دهد
  • باتری با توان ۴۴۰ عکس با هر بار شارژ (استاندارد CIPA)
  • فیلم‌برداری Full HD با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، همراه با جک هدفون و میکروفون

 

 

دوربین فوجی فیلم GFX100

فوجی‌فیلم GFX 100 مدیوم فرمت فوجی با ۱۰۰ مگاپیکسل

دوربین Fujifilm GFX 100 همان دوربین مدیوم فرمت بدون آینه ۱۰۰ مگاپیکسلی است که این شرکت از نمایشگاه Photokina 2018 وعده‌ی عرضه‌ی آن را داده بود. این دوربین بدون آینه با طراحی دو گریپ، از مانت لنز GF استفاده می‌کند. اضافه شدن فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) روی حسگر برای فوکوس سریع‌تر و لرزشگیر داخلی تصویر، به طور قابل توجهی دامنه‌ی کاربرد این دوربین را در حوزه‌ی عکاسی های سریع  گسترش می‌دهد.

این ترکیب از رزولوشن بالا، لرزشگیر تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز روی حسگر، نه تنها برتری حسگر بزرگ آن نسبت به فول‌فریم را به رخ می‌کشد، بلکه زمینه‌ی کاربرد عکاسی با دوربین‌های مدیوم فرمت را نیز گسترش می‌دهد و آن را بالقوه به منعطف‌ترین دوربین با حسگر بزرگ‌تر از فول‌فریم در قطع 35  تبدیل می‌کند. به هر حال عکاسی با یک دوربین 100 مگاپیکسل در ابعاد فیزیکی دوربین های 35 برای هر عکاسی لذت بخش است .

علی الخصوص که ویژگی های کامل یک دوربین حرفه ای  از نظر عکاسی و فیلم برداری را دارد.

مشخصات کلیدی:

  • حسگر CMOS با نور پس‌زمینه (BSI) ۱۰۲ مگاپیکسل در ابعاد ۴۴ در ۳۳ میلی‌متر
  • فوکوس خودکار تشخیص فاز روی حسگر
  • لرزشگیر داخلی تصویر ۵ محوره
  • عکاسی پیاپی تا ۵ فریم بر ثانیه
  • فیلم‌برداری ۴K با خروجی ۱۰ بیت ۴:۲:۲ از طریق پورت HDMI
  • منظره‌یاب الکترونیکی OLED قابل جدا شدن با ۵.۷۶ میلیون نقطه
  • قابلیت ثبت تصاویر خام با عمق رنگ ۱۶ یا ۱۴ بیت

 

دوربین فوجی فیلم GFX100S

Fujifilm GFX 100S غول مدیوم فرمت ۱۰۰ مگاپیکسلی در بدنه‌ای جمع‌وجورتر

فوجی‌فیلم GFX 100S گام منطقی بعدی در توسعه‌ی سری دوربین‌های مدیوم فرمت این شرکت است.

در داخل بدنه‌ی نسبتا جمع‌وجور آن، GFX 100S حسگر BSI CMOS 102 مگاپیکسلی از GFX 100 اصلی را جای داده است که درون یک مکانیزم لرزشگیر تصویر کوچک‌تر و قدرتمندتر تعبیه شده است. فوجی‌فیلم با ترکیب فناوری GFX 100 با اجزای دوربین X-T4 با حسگر APS-C، دوربینی بسیار قدرتمند را با قیمتی نسبتا مناسب‌تر خلق کرده است.

مشخصات کلیدی:

  • حسگر CMOS با نور پس‌زمینه (BSI) ۱۰۲ مگاپیکسلی ۴۴ در ۳۳ میلی‌متر میان‌فریم
  • سیستم لرزشگیر تصویر با کارایی تا ۶EV
  • عکاسی پیاپی تا ۵ فریم بر ثانیه با تعقیب فوکوس پیوسته (C-AF)
  • فیلم‌برداری ۴K تا ۳۰ فریم بر ثانیه با خروجی ۱۰ بیت ۴:۲:۲ از طریق پورت HDMI یا فیلم خام ۱۲ بیت
  • حالت ۴۰۰ مگاپیکسلی چندحالته برای سوژه‌های ثابت
  • صفحه‌نمایش لمسی ۳.۶ میلیون نقطه‌ای با قابلیت چرخش در دو محور
  • منظره‌یاب الکترونیکی OLED ثابت ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای با بزرگنمایی ۰.۷۷ برابر
  • قابلیت ثبت تصاویر خام فشرده، بدون فشرده سازی یا غیرفشرده با عمق رنگ ۱۶ یا ۱۴ بیت
  • دو درگاه کارت حافظه‌ی SD UHS-II
  • باتری NP-W235 با توان ۴۶۰ عکس
  • امکان خروجی JPEG مستقیم با شبیه‌سازی فیلم Provia

ویژگی های جدید دوربین فوجی فیلم GFX100s

بدنه‌ی جمع‌وجورتر: فوجی‌فیلم بسیاری از تلاش‌هایی که در  کوچک‌سازی که در دوربین ۵۰R با سبک رنج فایندر خود به کار برده بود را در GFX 100S نیز اعمال کرده است و در نتیجه دوربینی ساخته که به طور قابل توجهی از GFX 50S و GFX 100  کوچک‌تر است.

مزیت اصلی GFX 100S، دارا بودن لرزشگیر داخلی تصویر است. همان‌طور که فوجی‌فیلم توانسته است به کوچک‌سازی سیستم‌های لرزشگیر به کار رفته در مدل‌های X-H1، X-T4 و X-S10 خود ادامه دهد، همچنین توانسته است اندازه‌ی این مکانیزم را نسبت به GFX 100 اصلی کوچک‌تر کند تا در بدنه‌ای کوچک‌تر جای بگیرد.

با وجود کاهش اندازه، مکانیزم جدید نسبت به مدل قبلی کارآمدتر است و می‌تواند تا ۶EV لرزش را جبران کند. این یعنی یک مزیت ویژه  نسبت به  GFX 100 و با لنزهای بیشتری در رده لنزهای GF سازگار  است.

  این سیستم همگام‌سازی لرزشگیر (Sync IS) از لرزشگیر لنز و بدنه برای اصلاح تکان‌های عمودی و افقی استفاده می‌کند، درست مانند سیستم‌های Panasonic، Olympus و Canon.

فوجی‌فیلم موفق شده است برای GFX 100S مکانیزمی برای لرزشگیر تصویر بسازد که هم کوچک‌تر و هم کارآمدتر از GFX 100 اصلی باشد.

دکمه‌ی چند جهته‌ی کنترل: جوی‌استیک چهارجهته‌ای که در دوربین‌های قبلی GFX وجود داشت، با دکمه‌ای پهن‌تر و تخت‌تر  جایگزین شده است که  کنترل‌های عمودی و افقی در منو ها راحت تر و در دسترس تر قرار میدهد.

مقایسه با رقبا

در بسیاری از موارد، قابلیت‌های GFX 100S هم‌رده با برادر بزرگ‌تر آن است: فایل‌های خام ۱۰۲ مگاپیکسلی با عمق رنگ ۱۴ یا ۱۶ بیت و امکان انتخاب فشرده‌سازی با اتلاف، بدون اتلاف یا بدون فشرده‌سازی، فیلم‌برداری DCI یا UHD 4K تا ۳۰ فریم بر ثانیه و تا ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه، با امکان خروجی ۱۰ بیت ۴:۲:۲ بدون فشرده‌سازی یا جریان خام ۱۲ بیت از طریق پورت HDMI. نکته‌ی قابل توجه این است که GFX 100S با وجود داشتن حسگر ۱۰۰ مگاپیکسلی، می‌تواند با فوکوس خودکار پیوسته تا ۵ فریم بر ثانیه عکاسی کند، علی‌رغم اینکه همچنان از کارت‌های حافظه‌ی UHS-II SD استفاده می‌کند.

همانطور که همیشه گفته‌ایم، نکته‌ی کلیدی این است که GFX حسگری دارد که ۶۸ درصد بزرگ‌تر از یک حسگر فول‌فریم 35 مثل دوربین های کانن و نیکون است، به این معنی که هنگام عکاسی با همان تنظیمات نوردهی یک دوربین فول‌فریم، حدود ۲/۳EV نور بیشتری دریافت می‌کند.

این دریافت نور و سنسور 100 مگاپیکسلی که تصویر تولید شده از لنز هی مدیوم فرمت GF  را بر روی سنسور ثبت میکند نتیجه ای عالی برای عکاس به ارمغان می آورد.

جدول زیر در یک نگاه مقایسه دوربین های فوجی فیلم مدیوم فرمت و دوربین سونی و هاسلبلاد را میتوانیم برای مقایسه سریع ببینیم .

مشخصه Fujifilm GFX 100S Fujifilm GFX 100 Hasselblad X1D II 50C Sony a7R IV
ابعاد سنسور ۴۴ در ۳۳ میلی‌متر (۱۴۵۲ میلی‌متر مربع) ۴۴ در ۳۳ میلی‌متر (۱۴۵۲ میلی‌متر مربع) ۴۴ در ۳۳ میلی‌متر (۱۴۵۲ میلی‌متر مربع) ۳۶ در ۲۴ میلی‌متر (۸۶۴ میلی‌متر مربع)
تعداد پیکسل ۱۰۲ مگاپیکسل ۱۰۲ مگاپیکسل ۵۱ مگاپیکسل ۶۰ مگاپیکسل
لرزشگیر تصویر دارد (تا ۶EV و همگام‌سازی با لنز) دارد (تا ۵.۵EV) خیر دارد (تا ۵.۵EV)
عکاسی پیاپی ۵ فریم بر ثانیه ۵ فریم بر ثانیه ۲.۷ فریم بر ثانیه ۱۰ فریم بر ثانیه
ابعاد/رزولوشن منظره‌یاب ۳.۶۹ میلیون نقطه OLED / 0.77x ۵.۷۶ میلیون نقطه OLED / 0.86x ۳.۶۹ میلیون نقطه OLED / 0.87x ۵.۷۶ میلیون نقطه OLED / 0.78x
صفحه‌نمایش لمسی دو محور چرخش ۳.۲ اینچ ۲.۳۶ میلیون نقطه دو محور چرخش ۳.۲ اینچ ۲.۳۶ میلیون نقطه ثابت ۳.۶ اینچ ۲.۳۶ میلیون نقطه لمسی چرخشی ۳ اینچ ۱.۴۴ میلیون نقطه
بیشترین سرعت شاتر ۱/۴۰۰۰ ثانیه ۱/۴۰۰۰ ثانیه ۱/۲۰۰۰ ثانیه (کرکره‌ی لانه‌ای) ۱/۸۰۰۰ ثانیه
فیلم‌برداری ۴K/۳۰ فریم بر ثانیه تا ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه ۴K/۳۰ فریم بر ثانیه تا ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه ۲.۷K/۳۰ فریم بر ثانیه ۴K/۳۰ فریم بر ثانیه تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه
عمر باتری (صفحه‌نمایش LCD) ۴۶۰ ۸۰۰ مشخص نشده ۶۷۰
وزن ۹۰۰ گرم ۱۳۲۰ گرم ۷۶۶ گرم ۶۶۵ گرم
ابعاد ۱۵۰ × ۱۰۴ × ۹۲ میلی‌متر ۱۵۶ × ۱۶۴ × ۱۰۳ میلی‌متر ۱۴۸ × ۹۷ × ۷۰ میلی‌متر ۱۲۹ × ۹۶ × ۷۸ میلی‌متر

اگرچه حداکثر سرعت شاتر، درجه‌ی دوام و سرعت همگام‌سازی ۱/۱۲۵ ثانیه‌ی GFX 100S همگی با GFX 100 مطابقت دارند، فوجی‌فیلم می‌گوید مکانیزم جدید تأخیر شاتر را از ۰.۰۹ ثانیه به ۰.۰۷ ثانیه کاهش می‌دهد.

 

 

 

دوربین فوجی فیلم GFX100II

فوجی‌فیلم با معرفی دوربین مدیوم فرمت جدید خود، GFX100 II، بار دیگر استانداردهای عکاسی را ارتقاء بخشیده است. این دوربین با برخورداری از حسگر جدید با رزولوشن بالا، سیستم فوکوس خودکار سریع و پیشرفته با تشخیص سوژه مبتنی بر هوش مصنوعی و قابلیت‌های گسترده فیلم‌برداری، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای عکاسان حرفه‌ای به ارمغان می‌آورد.

مشخصات کلیدی:

  • حسگر میان‌فریم BSI CMOS با رزولوشن ۱۰۲ مگاپیکسل (۴۴ در ۳۳ میلی‌متر)
  • سیستم فوکوس خودکار با تشخیص سوژه مبتنی بر هوش مصنوعی
  • لرزشگیر داخلی بدنه با کارایی ۸EV
  • عکاسی پیاپی با سرعت ۸ فریم بر ثانیه
  • گزینه‌های گسترده فیلم‌برداری شامل پشتیبانی از ۸K و فرمت آنامورفیک
  • منظره‌یاب الکترونیکی OLED با ۹.۴۴ میلیون نقطه
  • ضبط مستقیم روی حافظه‌ی SSD
  • پشتیبانی از انتقال به فضای ابری (Cloud)

علاوه بر GFX100 II، فوجی‌فیلم لنزهای GF 55mm F1.7R و دو لنز تیلت-شیفت GF30mm F5.6R WR T/S و GF110mm F5.6R WR T/S را نیز معرفی کرد که قابلیت‌های سری GF را برای عکاسی معماری و محصولات به طور قابل توجهی گسترش می‌دهد.

 

فوجی‌فیلم GFX100 II: ترکیبی از سرعت، قابلیت‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای و بدنه‌ی جمع‌وجور

فوجی‌فیلم با معرفی دوربین GFX100 II، محصولی میانه‌ی راه بین GFX 100 و GFX 100S کوچکتر و ارزان‌تر ارائه کرده است. این دوربین بدنه‌ی کوچک‌تر با گریپ تکی و باتری کوچک‌تر مشابه GFX 100S را دارد، اما از منظره‌یاب با رزولوشن بالا و قابل جدا شدن مشابه GFX 100 برخوردار است.

به گفته‌ی فوجی‌فیلم، پیشرفت‌های کلیدی GFX100 II در زمینه‌ی عکاسی، بیشتر بر سرعت و قابلیت‌های فوکوس خودکار متمرکز شده است. اما قابلیت‌های فیلم‌برداری این دوربین نیز به‌طور قابل توجهی ارتقا یافته‌اند.

حسگر جدید و سریع‌تر

GFX100 II از حسگری سریع‌تر نسبت به GFX 100 و GFX 100S بهره می‌برد.  سنسور این دوربین و امکان عکاسی با ایزو پایه‌ی ۸۰ را در عکاسی معمولی فراهم می‌کند.

 پردازنده‌ی جدید X Processor 5 فوجی‌فیلم که آخرین پروسسور تولید شده فوجی هست در این دوربین بکارگرفته شده است.

 ویژگی‌های ارائه شده در این دوربین  بسیار شبیه به ویژگی هایی است که در دوربین‌های X-H2 دیده شده‌اند.

دوربین X-H2  از سری دوربین های قطع APS-C  در فوجی است که برای عکاسی حیات وحش با توجه با سیستم فوکوس پیشرفته کاربرد دارد. برای اطلاع از مشخصات دوربین X-H2 میتواند لینک را ملاحظه کنید.

سیستم جدید فوکوس  عملکرد تصویر را در گوشه‌ها و عملکرد فوکوس خودکار هنگام استفاده از نقاط فوکوس خارج از مرکز بهبود می‌بخشند به این مفهوم که اتوفوکوس در گوشه های تصویر هم بخوبی عمل میکند.

پردازنده‌ی جدید با تجزیه و تحلیل فید نمای زنده و همچنین اطلاعات ژیروسکوپ به تفسیر حرکت دوربین کمک می‌کند و در نتیجه باعث اثربخشی بیشتر سیستم لرزشگیر می‌شود.

GFX100 II در تست‌های استاندارد به امتیاز لرزشگیری ۸EV دست می‌یابد، در حالی که این مقدار در GFX 100 اصلی برابر با ۵.۵EV بود.

در این دوربین  همچنین یک حالت شبیه‌سازی فیلم جدید به نام Reala ACE به دوربین اضافه شده است . که بازتولیدی از یکی از فیلم‌های باکیفیت‌ فوجی‌فیلم است. این حالت شبیه به Provia است، اما با اشباع و کنتراست کمی پایین‌تر.

فوکوس خودکار

GFX100 II اساساً سیستم فوکوس خودکار خود را از دوربین‌های اخیر X-H فوجی‌فیلم به ارث می‌برد و قابلیت تشخیص سوژه را برای ردیابی بهتر سوژه اضافه می‌کند. این مزیت در دوربین های مدیوم فرمت رقیب  کمتر بکار گرفته شده است.

این سیستم می‌تواند همه‌ی انواع سوژه‌ای را که دوربین‌های X-H  تشخیص میدهد را تشخیص بدهد مانند:

  • حیوانات
  • پرندگان
  • خودروها
  • موتورسیکلت و دوچرخه
  • هواپیما
  • قطار

مشابه دوربین‌های X-H، تشخیص چهره و چشم انسان به عنوان حالت‌های فوکوس خودکار مجزا در نظر گرفته می‌شوند که بر یکدیگر اولویت دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید تشخیص چهره/چشم انسان را پس از استفاده از حالت تشخیص سوژه فعال کنید و برعکس، باید دو حالت را فعال کنید.

ردیابی فوکوس خودکار در ویدیو

سیستم فیلم برداری و ردیابی دوربین  بسیار پیشرفته است . فرمت 4K و 8K دوربین در فریم ریت های به ترتیب 60 و 30 و فول اچ دی 120 فریم  (10 بیت) بر ثانیه از ویژگیهای برجسته دوربین برای کار های حرفه ایست.

400 مگاپیکسل تولید تصویر با حالت مالتی شات

برای دستیابی به این سطح از رزولوشن، GFX100II ابتدا یک تصویر پایه ثبت می‌کند، سپس سنسور را به ترتیب یک پیکسل به چپ، راست و پایین حرکت می‌دهد تا مجموعا ۴ تصویر گرفته شود. این فرایند برای هر یک از این ۴ تصویر تکرار شده و در نهایت ۱۶ عکس خام (RAW) ثبت می‌شود.

این روش تضمین می‌کند که هر پیکسل، داده‌های تصویری را در رنگ‌های قرمز، سبز و آبی ثبت کند که به افزایش دقت بازتولید رنگ با حداقل رنگ کاذب کمک می‌کند. برای دستیابی به نتیجه نهایی، کاربران به نرم‌افزار جدید Pixel Shift Combiner فوجی‌فیلم نیاز دارند.

این نرم‌افزار به طور خودکار ۱۶ تصویر خام را با هم ادغام کرده و یک تصویر خام ۴۰۰ مگاپیکسلی (DNG) ایجاد می‌کند که سپس می‌توانید آن را در برنامه ویرایش دلخواه خود ویرایش کنید. این رویکردی مشابه با حالت Pixel Shift Multi-Shooting سونی است که به نرم‌افزار جانبی نیز نیاز دارد.

دقت رنگ بالا و رزولوشن فوق‌العاده، این حالت را به انتخابی ایده‌آل برای بایگانی دیجیتال و حفظ آثار هنری تبدیل می‌کند. همچنین برای عکاسان تجاری که به رزولوشن و دقت بالا نیاز دارند، بسیار مناسب است.

فقط توجه به این نکته مهم است که در این حالت از عکاسی ، سوژه باید کاملا ثابت باشد و اگر نه نتیجه حاصل شده مورد قبول نخواهد بود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *